Fotomässa i Jönköping


I lördags var jag på den årliga fotomässan i Jönköping. De stora fabrikanterna visade upp nya kameror och objektiv. Canon och Nikon visade sina nya digitala kameror och Hasselblad visade till exempel upp sin H3D, en fantastisk pjäs för dryga 300.000 kr. Det gäller att ha bra kundunderlag för att finansiera den utrustningen. Det sägs att man inte får mycket för sin analoga Hasselbladare idag. Å andra sidan så får man otroligt mycket kamera för pengarna om man köper en begagnad Hasselbladare nu. Och det går ju att uppdatera sin Hasselbladare med ett digitalt bakstycke. Det kostar också en hel del men inga 300.000.

En hel del matnyttigt visades upp i bildväg, nya högkvalitativa papperskvaliteteter för utställningsbilder från Innova och Epson, många utställningar och många seminarier. Jag hann tyvärr bara med ett föredrag, naturfotografen Erik Malm från Stenungsund visade bilder och berättade om sitt Arktis- och Antarktisprojekt. Otroliga bilder på isbjörnar bland annat. Jag blev ganska sugen på att vara med på en Svalbardexpedition.

En av utställarna var Fotosidan.se, en grupp fotografer med tillsammans 87.000 medlemmar, proffs- och amatörfotografer, unga och gamla. Jag är själv medlem och jag tycker att www.fotosidan.se är en mycket bra idé.
Man presenterade också Imagedesk, ett bildarkiv på webben som jag ska titta lite närmare på.
Detta inlägg publicerades i Okategoriserade och märktes . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar