Ostindiefararen Götheborg


Jag följde bygget av Ostindiefararen Götheborg, från hantverket till sjösättning, provsegling och avsegling. Jag lärde känna alla duktiga hantverkare under byggtiden.

Ostindiefararen Götheborg byggdes i en flerhundraårig teknik och kunskap som till stora delar inte fanns kvar. Men tack vare bygget av det här skeppet är kunskapen bevarad ytterligare en tid. Att skeppet kunde byggas och sedan segla ser jag mer eller mindre som ett mirakel och är ett resultat av än sällsynt och oöverträffad hantverks- och entrepenörsanda.
Många av bilderna är publicerade i boken ”Ostindiefararen seglar igen” av Ingrid Ahrensberg.

Andy Peters är professionell galjonshuggare, en av en knappt handfull i världen. Förmodligen är han också den yngste. Andy snidade galjonsfiguren till Ostindiefararen Götheborg. Det tog fem år. Stilen är fransk barock

700 block användes till Ostindiefararen Götheborg, totalt tillverkades omkring 1000. Samtliga block tillverkas av alm i ett stycke. Blockskivorna tillverkades av antingen brons eller sydamerikansk pockenholtz, ett av världens hårdaste träslag.


Alla segel syddes för hand på det egna segelloftet, totalt 26 stycken och den totala segelytan är 1960 kvadratmeter. Seglen sys av engelsk linneväv. Det största seglet är 250 kvadratmeter och det minsta är 10 kvadratmeter.


I smedjan på varvet Terra Nova skedde all tillverkning av spik, bult, mastringar, riggbeslag, beslag till kanonerna och ett antal specialbeslag. Totalt smiddes det mer än 50 ton järn till Ostindiefararen Götheborg. 56000 smidda bordläggningsspikar har tillverkats i smedjan med en sammanlagd vikt av 12 ton.


En av 3000 60 cm långa tjärade bultar drivs in. Alla bultar är tillverkade i smedjan.


Den 2 oktober 2006 lämnade Ostindiefararen Götheborg kajen för att segla till Kina


Hundratals fritidsbåtar, flodspruta, sjöräddning, polis och egentligen allt som flöt eskorterade Ostindiefararen Göteborg den första biten till Kina. Den 9 juni i år kommer hon tillbaka

Detta inlägg publicerades i Okategoriserade och märktes , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar